MCM

28.10.2011

Activitats didàctiques al Carrer del Balç

El Centre d’Interpretació del Carrer del Balç obre les portes a la Manresa del segle XIV permetent als alumnes que s’endinsin en la màgia d’una ciutat medieval.

De la mà de manresans il·lustres d’aquella època coneixerem el teixit gremial de la ciutat i de les famílies nobles, aprendrem com era la vida quotidiana en un carrer medieval i els factors que van fer possible la construcció d’altres obres tant importants com la Sèquia, la Seu o el Pont Nou.

El carrer del Balç, que formava part del nucli de la ciutat medieval és un magnífic exemple del urbanisme  del segle XIV. De traçat estret i sinuós, el carrer s'adapta al perfil d'una balcera, amb diferents nivells esglaonats, i discorre sota els porxos  que s'aixequen entre casa i casa per tal d'aprofitar l'espai que hi havia a l'interior de la ciutat murallada.

Aquest fet insòlit el converteix en un exemple únic d’urbanisme medieval. Una visita al Centre d’Interpretació permet iniciar als infants en un viatge emocional i vivencial que els retrobarà amb la manera de viure, treballar i organitzar-se en una ciutat ara fa més de 1.000 anys.

Gràcies al material didàctic preparat pel Servei Educatiu del Museu Comarcal de Manresa pretenem que els alumnes gaudeixin amb l’aprenentatge de la història i amb l’experiència de la descoberta de nous horitzons.

Al Balç hi podrem realitzar tres tipologies de visites: la visita al Centre d’Interpretació, l’Itinerari Medieval per la ciutat de Manresa i l’Itinerari de Llegendes de la ciutat.

1. VISITA AL CARRER DEL BALÇ

Emplaçat a les dependències d'un antic casal gòtic, el centre d'interpretació ofereix un muntatge amb recursos multimèdia que posa en valor un conjunt patrimonial únic, i al mateix temps, permet descobrir com era la Manresa del segle XIV.

La museografia del centre, d’última generació, presenta una història explicada i personalitzada en la figura del rei Pere III el Cerimoniós, el gran monarca forjador de les principals institucions de l'estat català.

Projeccions audiovisuals, hologrames, una maqueta animada… acompanyaran als alumnes al llarg del recorregut fent la visita atractiva, dinàmica i entenedora.

2. Itinerari: LA MANRESA MEDIEVAL: LA CIUTAT EN TEMPS DEL REI PERE III

La visita s’iniciarà al Museu Comarcal a l’entorn d’una maqueta de la ciutat murallada  i de la ceràmica manre sana. Es farà una breu introducció històrica i s’observaran diversos objectes medievals. Tot seguit el recorregut començarà a la plaça de Sant Ignasi i portal de Santa Llúcia parlant dels hospitals medievals. Seguint la línia de la muralla pujarem pels Drets, veurem la torre de Sobrerroca -un dels portals de la muralla-, i pujarem al Carme. Veurem la trama de carrers medievals i les vies de comunicació exteriors. Baixarem cap a la plaça major, on aprendrem la importància del comerç i del mercat i, per la baixada del Jueus arribarem a la Seu.

Acabarem l’itinerari fent la visita completa al Centre d’Interpretació del carrer del Balç.

3. Itinerari: CONTES I LLEGENDES PER CONÈIXER LA CIUTAT

Aquesta visita, pensada per als més menuts, els permetrà conèixer els capítols més importants de la història de la ciutat de Manresa. A més, els aproparà a les tradicions, festes i costums locals i els ubicarà en el passat fets i ele ments arquitectònics significatius per a la ciutat. La història de la misteriosa Llum, la llegenda dels Cossos Sants i l’estada de Sant Ignasi a Manresa, permetent als infants interpretar fets del passat de la ciutat.

L’activitat s’inicia al claustre del Museu Comarcal on se’ls introduirà i presentarà el contingut de la visita. A continuació, anirem fins el Pou de la Gallina, al carrer Sobrerroca, per conèixer la història de Sant Ignasi i Manresa. A la Seu aprendran els orígens de la ciutat amb la rondalla dels Cossos Sants. Visitarem l’interior de l’església i la cripta i acabarem al Centre d’Interpretació del Carrer del Balç on l’Ermessenda, una veïna del c/Balç del s. XIV, els explicarà el miracle de la Llum i el misteri de la Manresa subterrània.

INFORMACIÓ I RESERVES:

Servei Educatiu del Museu Comarcal de Manresa · Tel. 93 874 11 55 · museu@ajmanresa.cat
Centre d’Interpretació del Carrer del Balç · Tel. 93 872 14 66 · carrerdelbalc@ajmanresa.cat

Ajuntament de Manresa
© 2009 Museu Comarcal de Manresa. Tots els drets reservats.